Gedragen
De katholieke kerk in het dorp Hoeven, waar ik ben geboren is gesloten. De vilten matjes waar je op moest knielen stonden klaar om weggegooid te worden. Ik heb ze meegenomen en zo ontstond mijn project “GEDRAGEN”. Hoevelen mensen hebben hier op geknield? Wat zit er allemaal in die kussentjes aan tranen, huidschilfers, schimmels etc.
Zo begon mijn onderzoek, maar ik wilde er toch een groot geheel van maken en zo ontstond het idee er een afbeelding op te maken van de “Piëta.”
Techniek: gemengde technieken op textiel.
De afgedankte bontjas
De tijden zijn veranderd, men krijgt meer oog voor de dieren en dierenleed.
Met mijn bonte beelden draai ik de wereld om en houdt de mens een spiegel voor.
Huid en haar
Ik heb een paar bontjassen en sjaals gerekregen. Dit riep bij mij veel vragen op. Van wie is deze huid? Hoe kan iemand een vos om zijn nek dragen? Voor de warmte of als statussymbool?
VROUWEN EN VRIJHEID
Mijn inspiratiebron is niet letterlijk te zien in het volkenkundig Museum. Er is daar zoveel te zien over vele volkeren, maar wat ik er wel voelde was de macht van de man. Er zijn overal op de wereld zo veel vrouwen die worden onderdrukt en geen eigen keuzes kunnen maken. Ze mogen niet zelf beslissingen nemen. De rechten van de man en de VROUW zijn nog steeds ongelijk verdeeld.
Het is een zeer actueel onderwerp, zelfs in Nederland wonen er vele vrouwen die niet in vrijheid kunnen leven.
De helft van de wereld bevolking is VROUW.
Dit was mijn inspiratie voor het maken van dit werk: een naakte vrouw en dus kwetsbaar. Ze heeft niet haar eigen touwtjes in handen. Ze is niet vrij: ze wordt bespeeld al een marionet.
Techniek: vorm vilten
Materiaal: schuimrubber, wil, zijde, touw, hout.
Helsblauw
Een project samen met Tine van der Zee, Thea Noteboom en Anja Frijters.
In het buitengebied
Een boek van Adriaan van Dis
Samen met Jose Jonkers
De naakte waarheid
In de installatie “De naakte waarheid” heeft de historie van een oude vrouw zijn weerschijn in haar garderobe, die fungeert als een leidraad voor het leven.
De vrouw lijkt hier haar leven te overpeinzen. Onder welke omstandigheden droeg zij deze kleding? Als versiering? Als camouflage? Welke keuzes heeft zij ooit gemaakt om zich te bedekken? Welke keuze kan zij nu nog maken?
De installatie werkt als een kijkdoos die ons een kijkje in haar leven geeft.
Groot, groter, grootst
We willen steeds meer, groter, duurder of beter. Iets met een knipoog op tevreden zijn met wat je hebt.
Vastgeroest
Deze vrouw is letterlijk vergroeid met het bankje waarop ze zit, ook haar oude hond blijft trouw aan haar zijde. haar mantelpakje, haar hond, de bank: alles is een geheel geworden. haar leven bevindt zich op een paar vierkante meter. De vogels komen uit de kaders van de schilderijtjes.
Om haar heen een zwerm kraaien als voorteken van….
Thuis
Een installatie die ons een kijkje geeft in de huiskamers van de bevolking uit Nederland.